JÓZAN ÉSSZEL

JÓZAN ÉSSZEL

3200 metró-projekt?

2010. szeptember 08. - Essősy Zsombor

 

avagy "A polgármester dilemmája Magyarországon"

A huzamosan vakvágányra kényszerült budapesti 4-es metróhoz hasonlóan számos hazai településnek van félresiklott fejlesztési projektje. A kritikus helyzetbe jutott beruházások nagyságrendje eltérő (többnyire néhány száz milliós, de van, ahol 1 milliárd feletti a projekt), a defekt hátterében azonban mindenhol hasonló okok állnak.

„Ha valahol, hát Hévízen érdemes turisztikai fejlesztésbe kezdeni…” – gondolhatnánk, s nem is alaptalanul, hiszen a hévízi gyógyfürdő fejlesztésére mintegy másfél milliárd forintos támogatást biztosított a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség. Nos, korai lenne még irigyelni Hévíz polgármesterét, mert – bármily furcsa – egy augusztus 27-i MTI hír szerint újra be kell adni a korábban nyertesnek kihirdetett pályázatot, mivel a pályázó másfél év alatt nem teljesítette az előírt feltételeket. Különös? Azok számára, akik valamelyest ismerik a hazai önkormányzatok sajátos viszonyait, sajnos nem meglepő.

„Nem megfelelő szabályzatok, be nem tartott törvények, nehéz pénzügyi helyzet…” az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2006-os jelentésében (www.asz.hu) ezek jellemezték az önkormányzatok gazdálkodását. Akkor még „csak” arról szóltak a hírek, hogy a települések egyharmada az év végén mínusszal fordult, ma sötétebb a kép: a legutóbbi hivatalos megszólalásokban több mint 1000 milliárdos önkormányzati adósságállomány szerepel, s a nyilatkozatok szerint a települések egyharmada a működésképtelenség határára jutott.

Ember legyen a talpán az a polgármester, aki ilyen feltételek között képes sikerre vinni egy fejlesztési projektet, pedig a település vezetését az óvodai, kórházi férőhelyek számának növekedése, a belvízelvezető csatorna, az utak állapota – a helyi fejlődés – minősíti. Így érthető, hogy nemcsak a város vagy a község polgáraként, hanem felelős tisztségviselőként is tenni szeretne az, akit megválasztanak.

Hogy mit tehet? A megoldás kézenfekvőnek tűnhet, hiszen az uniós támogatásokból akár 100%-ig támogathatók az önkormányzati projektek. Igen ám, de hiába az - önkormányzati mércével mérve lenyűgöző - támogatási összeg, a pályázatok jó része mégis fájdalmasan elhúzódó, akut „metró-projektként” okoz álmatlan éjszakákat a helyi vezetésnek.

Miért is? Mert noha a pénz adott, a megrendelőnél (érthető okokból) hiányzik a tervezéshez és a megvalósításhoz egyaránt elengedhetetlen szaktudás, a szervezési és – mit szépítsük – vállalkozási tapasztalat. Itt van a bajok forrása: fejlesztési koncepció híján a kiírásokhoz igazodnak a projektek, előkészítésük nem egyszer hiányos, méretezésük hibás, nincs helyi kapacitás a projektmenedzsmentre, a korrekt pénzügyi elszámolásra, és a pályázók gyakran nem számolnak a megvalósítást követő, fenntartási költségekkel.

Részben a fenti okoknak tudható be, hogy a súlyos erőforrás-hiánnyal küzdő települések vezetése esetenként hajlamos attól a cégtől rendelni, amelyik megígéri, hogy átvállalja tőle a projektfeladatok jelentős részét: a tervezést, a projektmenedzsmentet, sőt a műszaki ellenőrzést és (esetenként „ügyesen”) az önrész finanszírozását is.

Kérdés, hogy a fehér lovon felbukkanó, délceg kivitelező (vagy kereskedő) valóban akarja-e, képes-e betölteni a megmentő szerepét, vagy (hogy, hogy nem) saját üzleti céljait követi, s így az önkormányzat – hozzáértő és számon kérhető projektvezetés hiányában – végleg kiszolgáltatottá válik.

A bejegyzés trackback címe:

https://mapi-tanulmany.blog.hu/api/trackback/id/tr802280610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása